Nethandel truer de fysiske butikker
> Nyheder og artikler > Nethandel truer de fysiske butikker
  |  
Udskriv  |  Send denne side med E-mail


Danskernes indkøb på nettet vokser eksplosivt. Den omfattende virtuelle handel er nu så udbredt, at den truer de fysiske butikker, der taber markedsandele til den nye salgskanal.

Nethandel vokser med 30-40 pct. om året, og den vækst kan butikkerne slet ikke matche. Det kan føre til lukninger og konsolidering, når de gode økonomiske konjunkturer er slut.

»Detailhandelen registrerer knap nok netbutikkernes succes, fordi vi har højkonjunktur, så alle har fremgang. De fysiske butikker får en brat opvågning, når udviklingen vender, og de opdager, hvor stor en del af markedet, som er forsvundet. Det kan føre til lukninger,« siger detailhandelseksperten Bruno Christensen, der er direktør i Retail Institute Scandinavia.

Indkøb for 16 mia. kr.
I Danmark sker der indkøb på nettet for omkring 16 mia. kr. om året, og antallet af online-køb er firdoblet i de seneste fire år. Væksten ventes at fortsætte på samme niveau i mange år endnu, fordi flere og flere bliver opmærksomme på mulighederne og føler sig trygge ved at handle online. »Stort set alle danskere er online, og 60 pct. af befolkningen har været det i fem år eller mere. Jo mere erfaring, desto mere tilbøjelige er forbrugerne til at købe online,« siger Morten Kamper, der er direktør i FDIH, interesseorganisationen for dansk distance- og internethandel.

Langt de fleste traditionelle butikker er afventende i forhold til mulighederne på internettet. Men indkøbsstrukturen er i forandring, og ifølge FDIH er detailhandelen nødt til at forholde sig til online- salg. Problemet er, at butikskæder ved at satse på nettet uvilkårligt trækker indkøb væk fra forretningerne.Klassisk konflikt

»Det er en klassisk konflikt om, hvilke salgskanaler man skal satse på. I sidste ende er det en kamp om kunder, omsætning og loyalitet. Nettet er ikke til at komme udenom, og flere af de mest professionelle aktører inddrager og udnyttet nettet i deres salg på den ene eller anden måde,« siger Morten Kamper.

Møbelkæden Bolia har en række udstillingsbutikker, hvor kunderne kan se varen og efterfølgende bestille den online. Coop Danmark har Nettorvet, hvor kunderne kan klikke sig frem til varen og bestille den til udlevering i en af Coops butikker.

Det er ofte billigere at handle på nettet, fordi online-butikkerne ikke har de samme udgifter til husleje og personale. De fysiske butikker forsvarer de højere priser med, at de tilbyder en personlig vejledning af kunderne. Men det holder ikke altid i praksis, mener Anders Fritz Carlsen, nordisk chef for marketingfirmaet Tradedoubler, der rådgiver om online-aktiviteter.

Mere service online
»Ofte har kunderne mere viden end ekspedienterne, fordi de har gjort deres research online, før de handler. Hvis forbrugerne ikke får ekstra værdi, køber de på nettet. Detailhandelen har sovet i timen, og de må vågne op, hvis de ikke skal miste en stor del af handlen,« siger Anders Fritz Carlsen.

Undersøgelser viser, at mange kunder handler online om aftenen, når der er fred og ro i hjemmet. Det er nemt og bekvemt, og det er let at sammenligne priser. Udfordringen for butikkerne er derfor at tilbyde oplevelser og viden, som kan berettige en højere pris.

»Online-butikkerne er gode til at sælge produkter. Butikkerne skal blive bedre til at tilbyde oplevelser og sælge løsninger,« siger Bruno Christensen.

JyllandsPosten / Jens Erik Rasmussen, 23.08.2007



 

Kontakt os: klik HER

Sitemap


DanskeLinks.dk seo sider
EnGodSag www.danskelinks.dk Tilføj Link