hvad må man og hvad må man ikke? > Søgemaskiner > hvad må man og hvad må man ikke?  |  Udskriv  |  Send denne side med E-mail
Søgemaskineoptimering - hvad må man og hvad må man ikke?

Mange af vores kunder og kontakter har spurgt os, hvad man må og hvad man ikke må, når man optimerer sit website overfor søgemaskinerne.

Det første svar er, at der naturligvis ikke er nogen lovgivning på området, så man kan nok ikke komme til at gøre noget ulovligt.

Til gengæld har Google og de andre søgemaskiner opsat nogle regler for, hvad de vil acceptere. Og hvis man ikke følger disse regler, så risikerer man, at ens site pludseligt forsvinder fra resultatsiderne.

Det er vigtigt at notere sig, at reglerne er udarbejdet for at sikre, at søgemaskinerne altid viser de bedste og mest relevante resultater for brugerne. Så hvis man prøver at "snyde" søgemaskinerne for at komme frem i køen, så snyder man også brugerne. Og det gennemskuer de som regel.


"Doorway sider" og "dubletsider"

De værste eksempler er selvfølgelig, hvis man etablerer en såkaldt "doorway" side, der på søgemaskinens resultatside fortæller om et specifikt indhold på "doorway" siden, hvorefter brugerne så automatisk bliver ført over til en helt anden side med et andet indhold, et såkaldt "redirect". Det er dårlig service overfor brugerne og selvom Google flere gange har skredet ind over for denne praksis, så er der desværre nogle der stadig benytter sig af teknikken.

Mange SEO (Search Engine Optimization) firmaer optimerer desværre også via såkaldte "information pages", "skyggesider", eller "dubletsider". Her er filosofien, at man opretter en kopi af det website, man skal optimere og så optimerer man kopien i stedet for originalen.

Som udgangspunkt kan man sige, at kopien giver brugeren de informationer, som de søger og er blevet stillet i udsigt på resultatsiden. Men Google kan stadig betragte siden, som en side der udelukkende er udarbejdet med søgemaskiner - og ikke brugerne - for øje og det kan betyde udelukkelse fra resultatsiderne.

Men selvom Google ikke skulle slå ned på det, så har ejeren af websitet stadig et problem. Dels kan det give forvirring, at en bruger måske støder ind i to ens sider på websitet - kopien og originalen - bare med forskellige url'er. Og dels er der problemstillingen med, om kopien opdateres hver gang originalen bliver det. Kun hvis det sker, kan man være sikker på, at de sider, der bliver fundet via søgemaskinerne, også har det ønskede indhold.

Så længe man har en aftale med det samme SEO firma, må man formode, at de sørger for, at kopisiderne altid er opdaterede. Men hvad nu hvis man ønsker at skifte SEO leverandør? Hvem ejer så kopisiderne? Og hvad sker der med dem fremover?

De vil fortsat blive fundet i søgemaskinerne i en rum tid og linket vil så enten komme til en "lukket" side eller en side, der ikke løbende bliver opdateret. Det er hvad der vil ske, hvis siderne er placeret på en server hos det nu forhenværende SEO firma. Hvis kopisiderne ligger på ejerens server, så er man selvfølgelig selv herre over opdateringen. Men hvis de ligger på ens egen server, hvorfor skulle de så overhovedet være oprettet i første omgang? Kunne man så ikke bare have brugt originalsiderne? Her er svaret naturligvis ja.


Derfor bruger nogle SEO firmaer kopisider

Det leder så til det næste spørgsmål. Hvorfor opretter nogle SEO firmaer overhovedet disse kopisider?

Den mest oplagte grund er, at det er nemt og hurtigt for SEO firmaet. Optimering af et site kræver ofte, at kunden udfører en del ændringer på sit website. Det kan kræve både tid og udgifter for kunden. Og så bliver det måske ikke udført lige med det samme. Det besværliggør SEO firmaets arbejde og det tager længere tid, at opnå de gode resultater, som man er blevet bestilt til at skaffe. Men hvis man bruger kopisider, så kommer man hurtigt over gærdet, der hvor det er lavest og kan hurtigere vise ejeren af websitet nogle gode resultater. Som nævnt ovenfor, så kan det dog efterfølgende give mange praktiske problemer og begrænsninger for ejeren af websitet.

Så ideen med kopisider kan være meget praktisk for et SEO firma. Men ideen er ikke altid lige så god for ejeren af websitet.


Konklusion - tænk langsigtet og gør SEO arbejdet ordentligt

At man skal holde sig langt væk fra "doorway sider" og "redirects" giver sig selv. Men vi vil også anbefale, at man udfører eller får et SEO firma til at udføre en grundig optimering af ens egne originale web sider i stedet for at falde for fristelsen med kopisider. Det kan være billigere og nemmere til at begynde med, men det kan ende med en tabt investering i SEO (eller et stavnsbånd til ens SEO firma) og i værste fald en masse potentielle kunder og kontakter, der finder forældede og forkerte sider om jer.

Så tænk langsigtet, brug tiden på at udføre evt. ændringer og rettelser på jeres sider og få optimeret de originale sider, som I selv er herre over i alle sammenhænge.

For husk at søgemaskineoptimering er vigtig. 80% af alle klik på søgemaskinerne falder på de organiske resultater og 85% af alle klik falder på søgemaskinernes første resultatside. Så den langsigtede investering i ordentlig søgemaskineoptime



 

Kontakt os: klik HER

Sitemap


DanskeLinks.dk seo sider
EnGodSag www.danskelinks.dk Tilføj Link